Våra motorcyklar & mopeder
Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, hör av dig för att kolla om den finns på plats.
- BLIXT
- DKW 1956
- HUSQVARNA SILVERPILEN
- HUSQVARNA 510 TE
- MESSERSCHMITT KR200 1957
- MONARK Blue Fighter
- MONARK 1954
- MONARK 1956
- MONARK M39
- NV MC
- PUCH MC
- PUCH 1986
- REX 1938
- VIKTORIA CYKELMOTOR
- ZÜNDAPP SPORT
Blixt med Sachsmotor.
Mer info kommer.
Redan under 1920-talets första år gjorde DKW försök med scooterliknande motor-cyklar. 1954 presenterades Hobby Roller. Den har en 74 cc 2-taktsmotor och är försedd med sådana ovanligheter som automatisk växellåda och snörstart likt en aktersnurra. Ägare: Kenneth Nilsson Hindås.
Mer info kommer...
Från Wikipedia:
Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna designad av Sixten Sason som såldes 1955–1965. Den har en tvåtaktsmotor med en cylindervolym på 175 kubikcentimeter och effekten 10 hk vid 6000 varv/minut, vilket gav en topphastighet på cirka 100 km/h. Tjänstevikten understeg 75 kg vilket innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar.
Mer info kommer...
En motorcykel i kategorin enduro / offroad och den första modellen av Husqvarna telc 510-generationen som lanserades för allmänheten år 1986.
En bensin 4-takts motor på 41 hk.
..
..
Messerschmitt KR 200 är en tysk trehjulig mikrobil som tillverkades mellan 1955 och 1964.
Beteckningen KR stod för Kabinenroller, ungefär kabinskoter på svenska.
Motorn är en 191 cc tvåtaktare från Sachs på 10 hk. Tack vare ett lågt luftmotstånd och låg vikt kunde man utlova en toppfart på 100 km/h.
I bilen får två vuxna (efter varandra) och ett barn plats. Det tillverkades även en modell utan den typiska ostkupan, en cabriolet med beteckningen 201.
Läs mer om Messerschmitt som företag
Mer info kommer
Den 1 juli 1952 trädde en ny lag i kraft, den så kallade mopedlagen. Den hade få krav: föraren skulle vara minst 15 år, fick köras max 30 km/tim, motor på max 0,8 hk, ha två av varandra oberoende bromsar och ha ljudsignal med jämn och dov ton. Stor frihet: Ingen registrering, inget körkort, ingen försäkring och ingen skatt krävdes.
Ägs av Anders och David Skalsky.
Monarks första scootermodell Monarscoot M38/M39 presentrades 1956. M39 är utrustad med ILOs tvåväxlade pianomotor. Nypriset var 945 kr. Endast 530 exemplar tillverkades och den kan anses vara en testmodell inför den långa rad av scootermodeller som Monark kom att tillverka.
Monark presenterade 1961 armémotorcykel typ 962. Det var en motorcykel utrustad med Jawa 350 cc 2-cylindrig tvåtaktsmotor, 4-växlad och med en effekt av 20 hk. Försvarsmakten köpte 1.000 st och många f.d. MC-ordonnanser känner nog igen den.
Ägs av Anders och David Skalsky.
Mer info kommer
Motorcykeln drivs av en delad tvåtaktsmotor (två kolvar som delar en enda förbränningskammare).
Ägs av Anders och David Skalsky.
Österikiska Puch började tillverka mopeder 1954. Exporten till Sverige startade 1955 i blygsam omfattning och växte snabbt tack vare skicklig marknadsföring. Puch blev snart ett av de allra populäraste mopedmärkena. Puch Monza 4 speed som presenterats 1984 blev Puchs sista mopedmodell och tillverkning upphörde 1987.
Ägs av Anders och David Skalsky.
Rex hade Villiers 98 cc motor och var tvåväxlad. Denna modell blev Rex sista 98 cc. Detta var på 30-talet motsvarigheten till mopeden, skattefri och körkortsfri. Dessa lättviktare framfördes många gånger i farter över 70 km/tim utan hjälm, vilket inte var något krav. De fick också namn om sig att vara ”skallspräckare”.
Ägs av Anders och David Skalsky.
Viktoria cykelmotor tillverkades redan från 1946 och hade då 1 hk. När mopedlagen kom 1952, presenterades en strypt version som hade 0,8 hk. Den stypta versionen blev en succé, som lade grunden till märkets fina anseende. Motorn är tvåväxlad, stark med ett fylligt ljud. Motorn såldes antingen separat eller tillsammans med trampcykel.
Ägs av Anders och David Skalsky.
Zündapp Sport Combinette (KS50)
Mer info kommer.