Våra motorcyklar & mopeder

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, hör av dig för att kolla om den finns på plats.

Klicka på den du vill veta mer om :

Blixt

Blixt med Sachsmotor.

Mer info kommer.

DKW 1956 Hobby Roller

Redan under 1920-talets första år gjorde DKW försök med scooterliknande motor-cyklar. 1954 presenterades Hobby Roller. Den har en 74 cc 2-taktsmotor och är försedd med sådana ovanligheter som automatisk växellåda och snörstart likt en aktersnurra. Ägare: Kenneth Nilsson Hindås.

Husqvarna, Silverpilen

Mer info kommer...

Från Wikipedia:

Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna designad av Sixten Sason som såldes 1955–1965. Den har en tvåtaktsmotor med en cylindervolym på 175 kubikcentimeter och effekten 10 hk vid 6000 varv/minut, vilket gav en topphastighet på cirka 100 km/h. Tjänstevikten understeg 75 kg vilket innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar.

Läs mer

Husqvarna, 510 TE

Mer info kommer...

En motorcykel i kategorin enduro / offroad och den första modellen av Husqvarna telc 510-generationen som lanserades för allmänheten år 1986.

En bensin 4-takts motor på 41 hk.

..

..

Monark M88A Blue Fighter ILO 150

Mer info kommer

Monark 1954 Monarped M 32

Den 1 juli 1952 trädde en ny lag i kraft, den så kallade mopedlagen. Den hade få krav: föraren skulle vara minst 15 år, fick köras max 30 km/tim, motor på max 0,8 hk, ha två av varandra oberoende bromsar och ha ljudsignal med jämn och dov ton. Stor frihet: Ingen registrering, inget körkort, ingen försäkring och ingen skatt krävdes.

Ägs av Anders och David Skalsky.

MONARK 1956, Monarscoot M39

Monarks första scootermodell Monarscoot M38/M39 presentrades 1956. M39 är utrustad med ILOs tvåväxlade pianomotor. Nypriset var 945 kr. Endast 530 exemplar tillverkades och den kan anses vara en testmodell inför den långa rad av scootermodeller som Monark kom att tillverka.

MONARK 1963, Armémotorcykel Typ 962

Monark presenterade 1961 armémotorcykel typ 962. Det var en motorcykel utrustad med Jawa 350 cc 2-cylindrig tvåtaktsmotor, 4-växlad och med en effekt av 20 hk. Försvarsmakten köpte 1.000 st och många f.d. MC-ordonnanser känner nog igen den.

Ägs av Anders och David Skalsky.

NV MC

Mer info kommer

PUCH MC

Motorcykeln drivs av en delad tvåtaktsmotor (två kolvar som delar en enda förbränningskammare).

Ägs av Anders och David Skalsky.

Läs mer (engelska)

PUCH 1986, Monza 4 speed

Österikiska Puch började tillverka mopeder 1954. Exporten till Sverige startade 1955 i blygsam omfattning och växte snabbt tack vare skicklig marknadsföring. Puch blev snart ett av de allra populäraste mopedmärkena. Puch Monza 4 speed som presenterats 1984 blev Puchs sista mopedmodell och tillverkning upphörde 1987.

Ägs av Anders och David Skalsky.

REX 1938, 98 cc Midget Sport

Rex hade Villiers 98 cc motor och var tvåväxlad. Denna modell blev Rex sista 98 cc. Detta var på 30-talet motsvarigheten till mopeden, skattefri och körkortsfri. Dessa lättviktare framfördes många gånger i farter över 70 km/tim utan hjälm, vilket inte var något krav. De fick också namn om sig att vara ”skallspräckare”.

Ägs av Anders och David Skalsky.

Viktoria cykelmotor

Viktoria cykelmotor tillverkades redan från 1946 och hade då 1 hk. När mopedlagen kom 1952, presenterades en strypt version som hade 0,8 hk. Den stypta versionen blev en succé, som lade grunden till märkets fina anseende. Motorn är tvåväxlad, stark med ett fylligt ljud. Motorn såldes antingen separat eller tillsammans med trampcykel.

Ägs av Anders och David Skalsky.

Zündapp Sport Combinette

Zündapp Sport Combinette (KS50)

Mer info kommer.