Våra bilar

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, hör av dig för att kolla om den finns på plats.

Klicka på den du vill veta mer om :

BMW 1936, 319 Special

Det här bilen är specialbyggd på en BMW 319-ram och byggdes för att tävla med i Polen på 50-talet (se separat historia), den har troligen sitt ursprung i roadstervarianten 319/1. Bilen fick vid bygget en M78 motor version 327, den gav ett kompressionsförhållande på 6,3:1 och en effekt på 40 kW (55 hk) vid 4500 rpm. Motorn har magnet-tändning och två Solex stigförgasare, borrning och slaglängd 66x96 mm vilket resulterar i en slagvolym på 1971 cm3. Den raka 6-cylindriga topp-ventilmotorn gav BMW enorma framgångar på tävlingsbanor runt om i världen. Bilen har manuell, 4-växlad, synkroniserad växellåda och hydrauliska bromsar runt om.

Franciszek Antoni Postawka föddes i Odonów i södra delarna av Polen 21 januari 1922 och var en polsk rallyförare och pilot.

Omedelbart efter kriget blev han involverad i olika bilsporter. Han hade mycket tekniska kunskaper och var duktig på att reparera och förbättra prestandan på sina fordon med hjälp av överblivna delar. Han var därför också en stor tillgång till de fabriksstall han jobbade ihop med, BMW, Lancia och Volvo bland annat.

Redan från början erhöll han toppositioner, och mötte mästare som Witold Rychter och Jan Ripper.

Han var involverad i bilsport under hela sitt liv och vid flera tillfällen var han polska rallymästare.

Som fabriksförare för Volvo tävlade han i många länder däribland Sverige och han deltog också i Monte Carlo-rallyt.

Med lite hjälp och stöd från BMW byggde Franciszek själv den här bilen.

Franciszek kom bland annat tvåa med den här bilen i Polen, klass S, 1600 cm3 17 maj 1953 i Warzawa på en 24000 meters bana som kördes i 10 varv samt den 21 juni 1953 i Krakow på en bana över 2140 meter som kördes 20 varv.

Franciszek sålde så småningom bilen och den gick som bruksbil i Kraków, säkerligen stack den ut när den syntes på gatorna.

Franciszek var också passionerad för fotografering så det finns en hel del foton från byggandet av bilen bevarade.

Han dog av en hjärtattack den 28 december 1985.

Tack till Franciszek:s son Marek Postawka som hjälpt oss med information och bilder.
Many thanks for theinformation and photos to Marek Postawka!

Chevrolet glassbil 1946

Sävedalens stolthet Triumf Glass egen glassbil från 1946.

Mer info kommer.

Från Wikipedia:

Chevrolet AK-serien var en serie pickupbilar som såldes under varumärket Chevrolet, med produktion från 1941 till 1947.

Den använde GM A-plattformen, delad med Chevrolet Deluxe.

AK-serien märktes också och såldes på GMC-platser, med den primära visuella skillnaden att Chevrolet hade vertikala stänger i gallret, medan GMC hade horisontella stänger.

GMC-modellerna 1941-45 såldes som C-serien och blev E-serien för modellåren 1946 och 1947 (CC-serien/EC-serien för de konventionella hyttmodellerna och CF-serien/EF-serien för COE-modellerna).

AK-serien representerade ett utseende splittrat från tidigare Chevrolet-produkter där personbilar och pickupbilar delade ett gemensamt utseende, vilket demonstrerades i Chevrolet Master-lastbilen.

Chevrolet Deluxe var ett helt nytt utseende när den introducerades 1941 och delade mycket av sin mekanik med tredje generationens Chevrolet Suburban. Lastbilen anses vara den andra riktiga lastbilen som produceras av General Motors eftersom lastbilar före Master-lastbilarna var helt bilbaserade och därmed coupéverktyg.

Den ersattes med Advance-Design, som också såldes som GMC.

Läs mer Chevrolets AK-serie (engelska)

Läs mer om Triumf Glass

Corvette 2014, C7

LT1-motorn på 6,2 liter och 466 hk som återfinns under kolfiberhuven är försedd med cylinder-avstängning, direktinsprutning och variabla ventilertider. Bilen har en automatlåda med paddlar, Z51-paket, mild to wild avgassystem, Z06-spoiler och bakvinge. Matchvikten är 1400 kg (45 kg lättare än föregående modell) tack vare ett nytt aluminiumchassi och större användning av lättviktsmaterial. C7 är den sjunde generationen av Corvette.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Från Wikipedia:
Corvette C7 kommer att börja säljas i USA under tredje kvartalet 2013, som en 2014 modell. GM bekräftar att deras nyutvecklade LT1 V8 på 6,2 l kommer att återfinnas under kolfiberhuven. Motorn är försedd med cylinderavstängning, direktinsprutning och variabla ventilertider. Den sjuväxlade lådan kommer att kunna förbereda växlingen med optimalt motorvarv åt föraren. Matchvikten kommer att hamna under 1400 kg (45 kg lättare än föregående modell) tack vare ett nytt aluminiumchassi och större användning av lättviktsmaterial. Chassiet kommer att ha en ökad vridstyvhet med 57%. Den sista Corvette 7 lämnade fabriken i november 2019

Läs mer

DKW 1965, F102

DKW F102 åresenterades 1964 som: NYA STORA DKW, SNABB, SÄKER VÄGVAGN, med god plats för fem personer. Den är framhjulsdriven och har frihjul. Bilen har en trecylindrig tvåtaktsmotor på 1,2 liter och 68 hk. Toppfarten uppgavs till 135 km/h, men den kunde lätt överskridas. Växellådan är helsynkroniserad och bilen har skivbroms fram och trumbroms bak.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Från Wikipedia:
DKW F102 ersatte 1963 modellerna Auto Union 1000 och 1000S. Den var den sista nyutvecklade DKW-modellen och tekniken användes senare i Audi F103. Modellen tillverkades fram till 1966 då DKW upphörde som bilmärke och istället blev Audi som en del av Volkswagen AG.

Läs mer

DKW F102 historia

Auto unions historia

 

Dodge Adventurer 150, 1978

När Dodge släppte Lil' Red Express Truck 1978 var det en av de mest unika Dodge-lastbilarna som någonsin hade producerats. Den var en riktig looker och hade en speciell High Performance liten blockmotorkod (EH1) som var en modifierad version av 360 polismotorn (E58) som producerade 225 netto hästkrafter @ 3800 RPM. Paketet inkluderade också ljuddämpare i Hemi-stil med ett crossover-rör som andas genom 2 kromstaplar bakom hytten.


Ferrari 912 TR, 1992

Från Wikipedia:
Ferrari Testarossa är en bil som presenterades 1984 som efterträdare till Berlinetta Boxer. Den var främst riktad mot konkurrenter som Porsche 911 Turbo och Lamborghini Countach. Namnet anknyter till Ferraris tävlingsbil 250 Testa Rossa som var mycket framgångsrik under 1950-talet.

År 1991 kom andra generationens Testarossa, 512 TR. Förändringar var bland annat en ny front, stolar, förstärkt golv, ändrad motorhuv mm. Dessutom hade den högre effekt tack vare modifierat insug- och avgassystem, 10.1:1 kompression, större ventiler och ny motorstyrning från Bosch. Produktionen uppgick till 2 280 exemplar.

Läs mer

FORD 1926, Modell T Touring

T-Forden tillverkades mellan 1908 och 1927 i över 15 miljoner exemplar. Som mest tillverkades 7.500 bilar om dagen. Motorn är på 20 hk och bilen har planetväxellåda med vilken man får hel och halfart. T-Forden var i flera avseenden före sin tid 1908 men klart omodern när tillverkningen lades ner 1927.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Från Wikipedia:
T-Ford, med originalbeteckning Ford Model T, är en bilmodell som tillverkades av Ford Motor Company i Detroit, Michigan, USA under åren 1908-1927. Dess konstruktion leddes av Henry Ford, men utfördes till stora delar av Childe Harold Wills, Joseph A. Galamb och Eugene Farkas m fl.

Historia
Den första T-Forden såg dagens ljus i oktober 1908. Modellen var den första som från och med 1914 producerades enligt löpandebandprincipen. I och med att löpande bandet infördes lackerades bilen med en svart asfaltlack som var snabbtorkande. Först 1924 när cellulosalacken gjorde sitt genombrott kom en grå version som följdes av andra kulörer. Under de 19 år den tillverkades utgjorde den omkring hälften av världens bilproduktion. Det finns troligen ingen annan bilmodell som haft så stor betydelse för bilismens spridning. En T-Ford lämnade sammansättningsbandet var 24:e sekund, vilket medförde att priset sjönk. År 1908 kostade bilen 950 dollar, men 1927 hade priset sjunkit till 250 dollar.
T-Forden har kallats "Bilen som satte världen på hjul". Bilen producerades i drygt 15 miljoner exemplar mellan åren 1908-1927, vilket gör den till den näst mest producerade bilmodellen i världshistorien, slagen enbart av Volkswagen Typ 1. När produktionen upphörde efterträddes den av Ford Model A.
Många av bilarna byggdes på 1930-talet om till drivkällor för tröskverk och sågar, andra till släpvagnar och i Sverige i några fall till så kallade EPA-traktorer. Idag har flera av dessa bilar återuppstått efter många timmars arbete, restaurerade av entusiaster.

Läs mer

FORD 1932, Modell B Cabriolet

1932 gjorde Henry Ford sin största satsning någonsin. Hela 14 karosstyper erbjöds i en mängd färgkombinationer. Men den stora sensationen detta år var V-8 motorn, som kunde fås för ett tillägg av 500 kronor. V-8 motorn var på 65 hk och den 4-cylindriga 50 hk. Topphastigheten angavs till 120 km/tim. Bilen, som har den 4-cylindriga motorn, kostade ny 4.900 kronor.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

FORD 1935 Pickup

Lastbilen har Fords V8-motor på 85 hk och 3622 cc. Den är bensindriven, har 6 volts elsystem och en tillåten max last på 890 kg. Växellådan är manuell, synkroniserad och har 3 växlar. Bilen är renoverad från skrot till det utseende den har idag.

Ägare: Roger Fredriksson, Landvetter.

FORD 1952 Sunliner Crestline

Fordmodellerna fick en helt ny form inför 1949 års säsong med helt täckta pontonkarosser och individuell spiralfjädring på framhjulen vilket ersatte de tvärställda bladfjädrarna. De nya bilarna var 76 mm lägre än sina föregångare och var därmed bland de mest eleganta av alla amerikanska bilar. Motorn är en 3,9 liters V8:a på 135 hk, automatlåda.

FORD 1959 Galaxie 500 Fairlane Skyliner

Modellen är en s.k. plåtcab och via tio el-reläer, åtta strömbrytare, tio gränsomkopplare, tre elmotorer och 185 m elledningar öppnas hardtoppen. Om det systemet inte fungerar kan den stuvas upp och ned manuellt. Bilen har en V8 motor på 205 hk. Ägare: Elisabeth Jacobsson

FORD 1959 Galaxie Fairlane 500

Modellen började att tillverkas 1955 och var kvar till ända till 2007. Bilen är utrustad med Thunderbird 292 V-8 motor på 200 hästkrafter och uppgavs att vara ekonom-isk att köra med vanlig bensin. Ägare: Kjell Jacobsson

Läs mer om bilens historia här.

FORD Mustang 1995

1995 Mustang GT Cabriolet 215 hk Generation 4

Generation 1 1964 - 1973 Generation 2 1974 - 1978 Generation 3 1979 - 1993 Generation 4 1994-2004 (V8 5,0L enbart -94, 95, därefter 4,6L) Generation 5 2005-

1994 var det dags för en ny generation Mustang (4) Efter generation 2 och 3 så sökte Ford sig tillbaka till rötterna och Mustangen återfick nu det klassiska amerikanska muskelbilsutseendet med en lång kraftfull motorhuv och kort bakände. De tredelade baklyktorna kom också tillbaka, fast den här gången var delningen liggande istället för stående, som på första generationens Mustang. Dessutom slopade man den klena fyrcylindriga radmotor som förekommit under 1980-talet.

Den nygamla Mustangen såldes med tre olika motorvarianter. Standardmodellen hade en V6:a på 190 hk, GT-modellen en V8:a på 215 hk, 260 hk och Cobran hade en V8:a på 305 hk

Läs mer

FORD Mustang GT 2007

Ford Mustang är en bilmodell som tillverkas sedan 1964.
Den här bilen har en V8 med motoreffekt 224.0 EG med automat.
Första gången i trafik USA 2007-01-01, importerad till Sverige 2010-06-11. Två brukare i Sverige.

Ägare Frank Granberg
sedan 2010-06-24

Läs mer

JAGUAR 1962, Mark II 3,8

Modellen presenterades på hösten 1959 och tillverkades tom 1967. Den kunde fås med tre storlekar på motorn: 2.4, 3.4 och 3.8 liter. Mk II 3.8 gjorde 0-100 km/tim på 8,5 sekunder och hade en toppfart av 200 km/tim. Det var svindlande siffror 1959, då en vanlig familjebil som Morris Minor tog 25 sekunder på sig att komma upp till 100 km/tim. 3.8-litersmotorn är på 220 hk.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky och var med i en artikel från Nostalgia nr 7 2023.

Från Wikipedia:
Jaguar Mk I och Jaguar Mk II är personbilar, tillverkade av den brittiska biltillverkaren Jaguar mellan 1956 och 1969.

1959 kom Mk II med större fönsterrutor och skivbromsar runt om. Utöver företrädarens motorer fanns Mk II dessutom med 3,8-litersmotor. Mk II tillverkades i 25 173 exemplar med 2.4-motorn, 28 663 med 3.4-motorn och 30 140 med 3.8-motorn.

Läs mer

LANCIA 1987, Delta HF Integrale

Rallybil grupp A tillverkades mellan 1986 och 1994. Bilen har en 4-cylindrig radmotor på 300 hk och ett vridmoment på 510 Nm samt utrustad med 6-växlad osynkroniserad växellåda, speciell fram- och bakvagn, differential fram, mellan och bak, stora Brembobromsar, allt från Lancias tävlingsavdelning.

Från Wikipedia:
Lancia Delta HF Integrale är en bilmodell tillverkad av Lancia som såldes mellan 1986 och 1994. Lancia Delta HF Integrale vann fyra förar- och sex konstruktörs-titlar i Rally-VM emellan 1987-1992. Efter att Grupp B-bilarna med sina alltför kraftfulla motorer hade blivit förbjudna av FISA, dåtidens FIA, införde man i stället det s.k. Grupp A-reglementet. Man fick inte trimma motorerna lika hårt, och tillverkarna var tvungna att producera minst 5000 exemplar av modellen man ville tävla med, ett regelverk som kallas homologisera. Detta hade funnits redan på Grupp B-tiden, men man var då endast tvungen att bygga 200 exemplar.

Läs mer

MERCEDES C 250 Cab 2016


C 250 har en rak fyra på 2,0 liter men pressar ur sig 211 hästkrafter och 350 newtonmeter.

0,62 liter per mil och 140 gram per kilometer. 0-100 km/h på 6,9 sekunder och 244 km/h i toppfart.

Suffletten går att stänga eller öppna på mindre än 20 sekunder och manövern kan göras i hastigheter upp till 50 km/h.

Bilen ägs av Anders Skalsky.

MERCEDES SL 190 1959


Mercedes-Benz W121 BII är en sportbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan maj 1955 och februari 1963.

190SL introducerades tillsammans med sin mer firade systermodell 300 SL på bilsalongen i New York i februari 1954.

Medan 300 SL var en rå sportbil, utvecklad ur det tidiga femiotalets tävlingsvagnar, byggde 190 SL på ett kortat chassi från familjebilen 180.

Mercedes-Benz riktade in sig på kunder som ville ha en mer ombonad och pålitlig sportvagn, mer lämpad för långfärder än vad de brittiska och italienska konkurrenterna kunde erbjuda.Även om de kunde peka på bättre prestanda.

Därigenom lade 190 SL fast riktningen som efterföljarna i SL-klassen har fortsatt.

Med 190 SL introducerades ett par nyheter som senare skulle komma till de mer sedesamma familjevagnarna till godo: en modern fyrcylindrig toppventilsmotor med överliggande kamaxel och en enkelledad pendelaxel som gav tryggare och mer förutsägbara vägegenskaper.

Sune berättar mer om bilen här.

Läs mer på Wikipedia

MERCURY 8 1941, Club Convertibel

I slutet av 30-talet beslöt Ford med Edsel Ford i spetsen att fylla det stora prisgapet mellan billiga Ford V8 De Luxe och Lincoln Zephyr V12. Bilen fick egen design skild från Ford och gavs namnet Mercury. Redan första modellåret, 1939, blev framgångsrikt. Motorn är en större variant av Fords V8 nu på 95 hk och är 3-växlad. Bilen har hydrauliska bromsar och motordriven sufflett.

Roger berättar mer om bilen här.

MERCURY 1946, Modell Town Sedan

Ford Motor Company började den 3 juli 1945 åter tillverka bilar efter kriget. 1946 års Mercury var mycket litet ändrad jämfört med förkrigsvagnen, dock var grillen ny. Den viktigaste skillnaden var att motorn moderniserats och förbättrats avsevärt. 8-cylidrig motor 3923 cc, 100 hk, 3-växlad manuell låda och hydrauliska trumbromsar.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Bilen var med i säsong 2 av Vår tid är nu.

MG 1969, MGB GT

MGB-modellen presenterades i september 1962 som ersättare för den populära MGA. Den blev ännu mer framgångsrik. 1965 kom MGB GT en linjeren kupévariant ritad av Pininfarina. Den 5-lagrade och 4-cylindriga motorn på 1.798 cc och 95 hk har i denna bil trimmats till cirka 125 hk. Bilen är 4-växlad med overdrive på både trean och fyran vilket i praktiken ger 6 växlar.

Från Wikipedia:
MG MGB är en sportbil, tillverkad av den brittiska biltillverkaren MG mellan 1962 och 1980.
Medan företrädaren MGA hade haft ett traditionellt separat chassi, stod det klart för alla på MG att den nya bilen måste ha en modern självbärande kaross. I övrigt byggde tekniken vidare på MGA. Den öppna bilen hade riktiga, vevbara sidofönster i dörrarna, men suffletten var fortfarande av enklaste sort.
Den nya bilen presenterades på London Motor Show i september 1962. MGB:n blev en försäljningssuccé, trots att vissa klagade på den antikverade växellådan, med osynkroniserad etta.I oktober 1965 tillkom coupé-modellen MGB GT. Den var betydligt mer praktisk med en stor halvkombi-liknande bagagelucka och ett litet baksäte.Produktionen uppgick till 115 898 öppna bilar och 21 835 GT.

Läs mer

MG 1948, MG YA

Tillverkningsperiod 1947 – 1953. Totalt byggdes 8336 st bilar varav 877 var 4-sitsiga cabrioleter. Detta exemplar har nr 1269 och lämnade MG-fabriken i Abingdon-on-Thames i februari 1948.

1250 cc 4 cylindrig toppventilsmotorn, 47 hk. Marchfart 70-80 km/h och en toppfart på 110 km/h.

Bilen är för sin tid och storleksklass (småbil) välutrustad med sin toppventilsmotorn, 4-växlad låda samt individuell hjulupphängning fram med kuggstångsstyrning. I utrustningen ingår också soltak och öppningsbar vindruta, det finns däremot ingen kupévärme. En liten finess är att bilen har fyra fasta domkrafter med vilka det går att lyfta bilen.

Från Wikipedia:

Strax före andra världskrigets utbrott hade MG byggt en prototyp till en fjärde sedan-modell, mindre än VA:n. Karossen hämtades från Morris Eight Series E, medan motorn kom från den större Morris Ten Series M. Samma motor användes även i TB Midget, men då med dubbla förgasare.

Först 1947 gick YA i produktion, åtta år försenad. Interiören var lyxig, med mycket läder och trä, men med den traditionella MG-kylaren och fristående strålkastare såg bilen rejält gammalmodig ut. Den enda anpassningen till den nya tiden var den individuella framvagnen med kuggstångsstyrning.

Läs mer

Morgan Plus 8 Cabriolet 3,9 V8 2001

Morgan plus 8, RHD, årsmodell 2001

Motor: Rover V8; 3947 cm3 och 195 hk

Ägare: Håkan Nilsson, Mölndal

Morgan Motor Company i Malvern Link, England började tillverka trehjuliga motorcykelbilar 1909 och 1936 började man tillverka bilar med modellnamnet 4/4, fyra hjul och fyra cylindrar.

Grundkonstruktionen under alla år har varit ett chassi med stålbalkar, en kaross i askträ och sedan plåt, antingen järn eller aluminium. Den låga tyngdpunkten, stum fjädring och avsaknaden av servon innebär att det är väldigt speciellt att köra en Morgan.

Under årens lopp har morganbilarnas utseende ändrats marginellt och under olika perioder försetts med ett stort antal motorfabrikat. Fram till 1968 hade alla Morgan fyrcylindriga motorer från 1122 cm3 upp till 2138 cm3 men då introducerades en modell med Rovers V8 motor i aluminium (på licens från Buick) som blev en stor succé och märkets räddning. Modellen kom att benämnas plus 8 och tillverkades fram till 2004 då tillverkningen av motorer vid Rover upphörde.

-----------------------

Efter 2004 har Morganfabriken använt motorer från Ford och BMW och Morgan tillverkas fortfarande även idag. I de senaste bilarna har man ersatt de flesta delarna i askträ med en sandwich-konstruktion i aluminium och de finns numer med servo, automatväxel och t o m AC d v s en modern bil med gammalt utseende.

Läs historien om varför bilen heter Molly och hur bilen kom till Sverige

Läs mer om Morgan som företag

Läs mer om +8an

OLDSMOBILE 1964 Modell Ninety-EIGHT

Kommer ursprungligen från Calefornien. Första gången i trafik i USA 1964-01-01. Antal brukare i utlandet 3 st. Importerades till Sverige 2009-10. Första gången i trafik i Sverige 2010-03-23. Antal brukare i Sverige 3 st.

Motor: 394 Sky Rocket 330 hk. Motoreffekt: 243,0 kW. Växellåda: Hydra Matic 3-speed. Längd: 5650. Bredd: 2000. Totalvikt: 2565. Tjänstevikt: 2155.

Ägare: Anitha Jarl Granberg. Sedan 2014-02-24

OLDSMOBILE 1972 Modell Cutlass

Oldsmobile ingår i GM-imperiet sedan 1908. Denna bil har en V8-motor på 177 hk och automatväxellåda. Bilen har en längd av 5.200 mm och en bredd av 1.950 mm. Tjänstevikten är 1.790 kg. Ägare: Adam Granberg.

ORYX 1914, Modell K2

Oryx tillverkades i Tyskland under åren 1907 till 1922. Efter första världskrigets slut upphörde Oryx att existera som särskilt märke och gick upp i Dürkopp. Bilen har en 4-cylindrig motor på 21 hk. Den är i samma familjs ägo hela tiden sedan 1920. Bilen är det enda kända exemplaret i Sverige och troligtvis det enda rullande i världen.


Läs bilens fantastiska historia, kommen ur "Hästens Egen Mun"- av nuvarande ägares pappa, troligtvis på sjuttiotalet här.

RENAULT 1962, Caravelle Cabriolet

Renault Caravelle presenterades 1962 som en utveckling av den välkända Renault Floride. Renault själva beskrev den som en av världens vackraste 4-sitsiga vagnar! Bilen är utrustad med en 4-cylindrig motor på 51 hk. Växellådan är 4-växlad med tvåan, trean och fyran synkroniserade och bilen har skivbromsar runt om.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky och var med i en artikel från Nostalgia nr 9 2023.

Från Wikipedia:
Renault Caravelle, Reanult Floride är en mindre sportbilmodell från Renault som visades första gången på Paris Motor Show i oktober 1958 och som tillverkades mellan juni 1959 och juli 1968.
Floride var namnet på bilmodellen utanför Nordamerika, där den intruducerades 1960, Caravelle var det namn som användes världen över på alla modeller efter 1964.
Bilen var en liten svansmotorförsedd cabriolet skapad av Pietro Frua på Carrozzeria Ghia. Renault Dauphine användes som bottenplatta och även motorn togs från denna modell.
Motorn justerades av Renaults prestandaguru, Amedee Gordini, som skapade en motor som erbjöds i effekten 40 hk (30 kW) som valmöjlighet till standardmodellens 35.
Caravellen/Floriden fanns i 2 modeller: en Coupe, 2 dörrar, 2+2 säten och en Cabriolet, 2 dörrar, 2+2 säten.
Motorn var på 833 cc och topphastigheten 133 kmh (83 mph), och 0-96 km/h (0-60 mph) gick på 17,6 sekunder.
Floride och Caravelle tillverkades i 170.000 exemplar.

 

Läs mer

ROLLS-ROYCE 1963, Silver Cloud III

Modellen tillverkades mellan 1963 och 1966 i sammanlagt 2044 exemplar. Bilen har Rolls-Royce V8 motor med toppventiler och stötstänger. Cylindervolymen är 6230 cc och effekten är enligt fabriken "tillräcklig". Växellådan är en 4-stegad automatlåda och bilen är från fabrik extrautrustad med air conditioner. Bilen är orenoverad.


Från Wikipedia:
Silver Cloud var en stor försäljningsframgång för Rolls-Royce och med den nya modellen vände det interna styrkeförhållandet mellan Rolls och syskonmärket Bentley. Alltsedan trettiotalet hade Bentley sålts i större volymer än den exklusivare Rolls. I fallet med företrädaren Silver Dawn kontra Bentley R-type hade man sålt tre Bentley på varje Rolls. Men med Silver Cloud kontra Bentley S-type sålde man nästan exakt lika många av båda märkena. Dessutom upphörde nästan försäljningen av Silver Wraith med sina unika karosser. De flesta kunder var fullt nöjda med standardkarossen på Silver Cloud.

Läs mer

Saab 900 T16 AD35L_AERO 1987

Från Wikipedia:
Den första generationen Saab 900 såldes mellan 12 maj och 1978 och 1994. Den hade när den kom stora likheter med Saab 99 och var i själva verket en större och bekvämare vidareutveckling av 99:an med samma motor, B-motorn. På USA-marknaden kom flera återförsäljare att ha problem med begreppet "ny" då likheter med den gamla 99:an var så slående.

Läs mer

Triumph TR3A 1959

Mer info kommer


Läs mer om Triumph som företag

Läs mer om TR3an

Triumph TR5 1968

Mer info kommer


Läs mer om Triumph som företag

Läs mer om TR5an

VOLVO 1947 PV 444 A

Volvo PV 444 presenterades för allmän-heten på den stora Volvo-utställningen i Kungliga Tennishallen i september 1944. Serietillverkningen började 1947 och på-gick till 20 oktober 1965. Denna bil är mycket tidig och har chassinummer 5744. Motor 42 hk ,3-växlad och 6 volt elsystem.

Mer om bilen här.

Från Wikipedia:
PV 444 skapades av team bestående av ett fyrtiotal Volvo-anställda, och Helmer Petterson hade, som många andra Volvo-anställda, ett förflutet i USA. Han arbetade redan på 1920-talet med motorcyklar hos Excelsior i Chicago, och under 1930-talet återvände han till Sverige och arbetade då hos både GM- och Ford-återförsäljare. Pettersson blev i slutet av 1930-talet intresserad av gengasens möjligheter, och utvecklade därefter mer och mer avancerade konstruktioner. Volvo tillverkade då egna gengasaggregat, men kontaktade Petterson och bjöd in honom till Göteborg för att diskutera ännu bättre aggregat. År 1943 började man sälja hans konstruktion HP-1, och en dag var han ute på en Skövde-resa med Assar Gabrielsson. Petterson föreslog då att Volvo skulle bygga en liten personbil, och menade att han själv hade idéer om hur en sådan vagn skulle se ut.

Läs mer på Wikipedia

Volvo 1957 P 1900

Assar Gabrielsson var den som låg bakom att Volvo skulle få en sportbil. Volvo Sport eller P 1900, som den officiellt hette, hade plastkaross blev ingen succé. Efter prov-vagnarna gjordes endast 68 stycken varav 38 bilar såldes i Sverige. Denna bil är numera utrustad med Volvos B18-motor med dubbla SU-förgasare och är 4-växlad.

Från Wikipedia:
Volvo P1900, är en tvåsitsig sportbil från Volvo, tillverkad 1956-1957. Under sin tillverknings- och försäljningstid kallades bilen Volvo Sport. Efteråt har den fått beteckningen P1900.

Volvos första sportbil, P1900, startade som tanke 1953 då Volvos dåvarande direktör Assar Gabrielsson såg Chevrolets nya sportvagn Chevrolet Corvette. Assar Gabrielsson inledde ett samarbete med båttillverkaren Glasspar i Kalifornien som fick i uppdrag att ta fram glasfiberkarossen till P1900, chassit skulle Volvos egna tekniker konstruera. Den 2 juni 1954 var det premiär för de fyra prototyperna av P1900. Volvo hade gjort en rörram till karossen och försett den med drivlina och hjulupphängning från Volvo PV 444. Motorn var en B4B något trimmad så motorn fick heta B14A och levererade 70 hk SAE. Den nye VD:n för Volvo Gunnar Engellau beslöt att lägga ned tillverkningen av P1900. Bilen tillverkades i ett år, från 1956 till 1957 och produktionen blev 67 bilar plus de fyra prototyperna.

Läs mer

Volvo 1964 P 1800 S

I januari 1960 visades P 1800 upp första gången och våren 1961 levererades de första bilarna. Volvo hade då inte ledig kapacitet att bygga bilen i Sverige. Det blev i England de första bilarna tillverkades. Problem med kvaliteten gjorde att Volvo 1963 flyttade tillverkningen tilll Göteborg och bilen kallades nu P188S. P1800E kom 1970 och ES 1972, sista årsmodellen 1973.

Från Wikipedia:
Volvo hade tidigare byggt en sportbil (Volvo P1900), men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Pelle Petterson (son till Helmer) som just då var anställd (praktikplats) av det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i bilden då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800.

Läs mer

VOLVO 1972 P1800 ES

Bilen såldes ny i Ontario, Kanada och kom till Europa 2018. Bilen är ommålad i orginalfärgen ljusblå metallic (111).

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Från Wikipedia:

1972–1973 byggdes en variant av P1800 som var ett slags sportkombi, ritad av Jan Wilsgaard, bilen betecknades då 1800ES (ES för "Estate", herrgårdsvagn), ibland även kallad ”fiskbilen” eller ”likbilen” i Sverige.

Läs mer